“Jaws”ı izlemenin en kötü yolu olmadan müzik. Bunun iyi bir yolu, John Williams'ın ünlü müziğinin hoparlörlerinizden gelmesiyle izlemektir. Ama en iyi “Jaws”ı izlemenin yolu bu ikonik müziği canlı bir orkestra eşliğinde izlemek olabilir.
New York Filarmoni Orkestrası, Lincoln Center'da yılda dört filmde oynuyor. Neredeyse tüm gösterilerin biletleri tükendi.
Filarmoni'nin eski CEO'su Deborah Borda, “Canlı bir orkestra kesinlikle insanlara, kayıtlı hiçbir sesin yaklaşamayacağı bir şekilde ulaşıyor” dedi. “Sanki orkestranın ortasında oturuyormuşsunuz gibi.”
John Williams'ın müziğinin yer aldığı, Steven Spielberg'in “Jaws” adlı eserinin canlı filme aktarılacak konseri için New York Filarmoni Orkestrası provası.
Haberler
Sessiz sinema günlerinde filmlere her zaman canlı müzik eşlik ederdi ve filmler birer etkinlikti.
Steve Linder, “Yıllar geçtikçe tiyatrolar küçüldü” dedi. “Sonra insanlar bunu televizyonlarında izlemeye başladılar. Daha sonra bilgisayarlarında izlediler. Daha sonra bunu telefonlarında izlediler.”
Linder, orkestraların bu filmlerden birini icra etmek için ihtiyaç duyduğu notaları ve ekipmanı kiralayan birkaç şirketten biri olan Film Concerts Live'ın kurucu ortağıdır. “Yaptığımız şey, filmi canlı müzikle ve ortak bir deneyimle başlangıçta olması amaçlandığı şeye geri döndürmek.”
Ancak Borda'ya göre canlı film müziklerinin en iyi özelliklerinden biri, yeni ve genç izleyicileri konser salonuna çekme şeklidir. “Film serimize gelenlerin neredeyse %50'si New York Filarmoni Orkestrası'na ilk kez katılacak ve salona ilk kez katılacak kişilerdir” dedi.
Şef için bu gösteriler çetrefilli. Bir gözünüz müzisyenlerde, bir gözünüz partisyonda ve bir gözünüz filmi çalıştıran özel bir monitörde olmalı. Peki orkestra şefi orkestrayı aksiyonla senkronize bir şekilde ne zaman devreye sokacağını tam olarak nasıl biliyor? Flamalar adı verilen dikey çubukları hareket ettirmenin amacı budur. Bu flamalar ve parlak noktalar, önemli müzikal anların geri sayımı gibidir.
Bir monitör, orkestra şefini müziğin ekrandaki aksiyonla senkronize tutulması konusunda uyaracaktır.
Haberler
Anthony Parnther Filarmoni Orkestrası'nın “Jaws” gösterimlerini yönetti. Ancak asıl işi “Oppenheimer”, “Avatar: The Way of Water” ve “Black Panther: Wakanda Forever” gibi filmlerin gerçek Hollywood kayıt seanslarını yönetmek.
Orkestra şefi arkadaşları arasında bu tür konserlerin sanattan çok kalabalığı memnun ettiğine dair bir his olup olmadığı sorulduğunda Parnther, “Tek bildiğim, seyirciye seslenmek için notalarımdan döndüğümde her koltuğun dolduğu.”
Peki bir filmin canlı müziklerini yapmak ne kadar esnek? Parnther, “Orkestrayı flamalar etrafında şekillendirmek için biraz yetkim var” dedi. “Biraz farklılıklar olabilir. Bence müzisyenlerin performans sergilemesi ve orkestra şeflerinin orkestra şefliği açısından bunları özellikle çekici kılan da bu.”
Bugünlerde yılda binin üzerinde canlı orkestralı film gösterimi yapılıyor. “Jurassic Park” ve “Süpermen”den “Harry Potter” ve “Yüzüklerin Efendisi”ne kadar klasik gişe rekorları kıran filmler genellikle en iyi sonucu verir.
Linder, “Elbette seyircinin duymak istediği harika bir müzik olmalı” dedi. “Ama aynı zamanda orkestranın çalmaya ilgi duyduğu müziğin harika olması da gerekiyor.”
Ryan Roberts, New York Filarmoni Orkestrası'nın İngiliz korna ve obua sanatçısıdır. Ne yazık ki, projeksiyon konserleri sırasında doğrudan ekranın altında oturuyor ve bu yüzden asla sahneye çıkamıyor. Görmek Oynamasa bile herhangi bir filmi oynatabilir.
Roberts, “Fakat filmi nefesli bölümde izlemenin birkaç sinsi yolu var” dedi. Favorisi mi? Amazon'dan satın aldığı bir dikiz aynası. “Bunu stand ışıklarımızın tam üzerine bantlıyoruz.”
Peki yönetim bunu onaylıyor mu? “Beşinciyi rica ediyorum!” Roberts güldü.
New York Filarmoni Orkestrası yılda dört filmlik dört performans sergiliyor ve bunların hepsi tükendi, her filmden 10 performans sergilemeleri gerekmez mi? Borda, “Bu bir senfoni orkestrası. Biz Mahler çalıyoruz. Bach çalıyoruz. Mozart çalıyoruz. Müziğin kurallarına karşı sorumluluğumuz var. Hayır, biz bir sinema değil, senfoni orkestrasıyız.” ”
Peki, tamam. Ancak Borda bile canlı orkestra filmlerinin Amerikan orkestraları için popüler ve önemli bir seçenek haline geldiğini kabul ediyor. “Toplumun dokusuna entegre olmuş yerler olmalıyız” dedi. “Ve böylece New York Filarmoni Orkestrası'nın New York Yankees veya Mets kadar popüler olmasını istiyoruz. Filmler de oraya ulaşmamıza yardımcı olabilir.”
Çellolar size suyun altında bir şeyin gizlendiğini söylüyor: New York Filarmoni Orkestrası'nın “Jaws” konseri.
Haberler
Daha fazla bilgi için:
Hikayenin yapımcılığını Gabriel Falcon üstleniyor. Editör: Joseph Frandino.
Ayrıca bakınız:
Daha
David Pogue
David Pogue, 2002'den bu yana muhabirlik yaptığı “CBS Sunday Morning”deki öyküleriyle altı kez Emmy ödülüne layık görüldü. Pogue, Haberler podcast'i “Unsung Science”a ev sahipliği yapıyor. Aynı zamanda New York Times'ın en çok satan yazarlarından biri, beş kez TED konuşmacısı oldu ve PBS'de 20 NOVA bilim programına ev sahipliği yaptı. 13 yıl boyunca her hafta New York Times'ta teknoloji köşesi yazdı ve 10 yıl boyunca da her ay Scientific American'da köşe yazısı yazdı.
New York Filarmoni Orkestrası, Lincoln Center'da yılda dört filmde oynuyor. Neredeyse tüm gösterilerin biletleri tükendi.
Filarmoni'nin eski CEO'su Deborah Borda, “Canlı bir orkestra kesinlikle insanlara, kayıtlı hiçbir sesin yaklaşamayacağı bir şekilde ulaşıyor” dedi. “Sanki orkestranın ortasında oturuyormuşsunuz gibi.”
John Williams'ın müziğinin yer aldığı, Steven Spielberg'in “Jaws” adlı eserinin canlı filme aktarılacak konseri için New York Filarmoni Orkestrası provası.
Haberler
Sessiz sinema günlerinde filmlere her zaman canlı müzik eşlik ederdi ve filmler birer etkinlikti.
Steve Linder, “Yıllar geçtikçe tiyatrolar küçüldü” dedi. “Sonra insanlar bunu televizyonlarında izlemeye başladılar. Daha sonra bilgisayarlarında izlediler. Daha sonra bunu telefonlarında izlediler.”
Linder, orkestraların bu filmlerden birini icra etmek için ihtiyaç duyduğu notaları ve ekipmanı kiralayan birkaç şirketten biri olan Film Concerts Live'ın kurucu ortağıdır. “Yaptığımız şey, filmi canlı müzikle ve ortak bir deneyimle başlangıçta olması amaçlandığı şeye geri döndürmek.”
Ancak Borda'ya göre canlı film müziklerinin en iyi özelliklerinden biri, yeni ve genç izleyicileri konser salonuna çekme şeklidir. “Film serimize gelenlerin neredeyse %50'si New York Filarmoni Orkestrası'na ilk kez katılacak ve salona ilk kez katılacak kişilerdir” dedi.
Şef için bu gösteriler çetrefilli. Bir gözünüz müzisyenlerde, bir gözünüz partisyonda ve bir gözünüz filmi çalıştıran özel bir monitörde olmalı. Peki orkestra şefi orkestrayı aksiyonla senkronize bir şekilde ne zaman devreye sokacağını tam olarak nasıl biliyor? Flamalar adı verilen dikey çubukları hareket ettirmenin amacı budur. Bu flamalar ve parlak noktalar, önemli müzikal anların geri sayımı gibidir.
Bir monitör, orkestra şefini müziğin ekrandaki aksiyonla senkronize tutulması konusunda uyaracaktır.
Haberler
Anthony Parnther Filarmoni Orkestrası'nın “Jaws” gösterimlerini yönetti. Ancak asıl işi “Oppenheimer”, “Avatar: The Way of Water” ve “Black Panther: Wakanda Forever” gibi filmlerin gerçek Hollywood kayıt seanslarını yönetmek.
Orkestra şefi arkadaşları arasında bu tür konserlerin sanattan çok kalabalığı memnun ettiğine dair bir his olup olmadığı sorulduğunda Parnther, “Tek bildiğim, seyirciye seslenmek için notalarımdan döndüğümde her koltuğun dolduğu.”
Peki bir filmin canlı müziklerini yapmak ne kadar esnek? Parnther, “Orkestrayı flamalar etrafında şekillendirmek için biraz yetkim var” dedi. “Biraz farklılıklar olabilir. Bence müzisyenlerin performans sergilemesi ve orkestra şeflerinin orkestra şefliği açısından bunları özellikle çekici kılan da bu.”
Bugünlerde yılda binin üzerinde canlı orkestralı film gösterimi yapılıyor. “Jurassic Park” ve “Süpermen”den “Harry Potter” ve “Yüzüklerin Efendisi”ne kadar klasik gişe rekorları kıran filmler genellikle en iyi sonucu verir.
Linder, “Elbette seyircinin duymak istediği harika bir müzik olmalı” dedi. “Ama aynı zamanda orkestranın çalmaya ilgi duyduğu müziğin harika olması da gerekiyor.”
Ryan Roberts, New York Filarmoni Orkestrası'nın İngiliz korna ve obua sanatçısıdır. Ne yazık ki, projeksiyon konserleri sırasında doğrudan ekranın altında oturuyor ve bu yüzden asla sahneye çıkamıyor. Görmek Oynamasa bile herhangi bir filmi oynatabilir.
Roberts, “Fakat filmi nefesli bölümde izlemenin birkaç sinsi yolu var” dedi. Favorisi mi? Amazon'dan satın aldığı bir dikiz aynası. “Bunu stand ışıklarımızın tam üzerine bantlıyoruz.”
Peki yönetim bunu onaylıyor mu? “Beşinciyi rica ediyorum!” Roberts güldü.
New York Filarmoni Orkestrası yılda dört filmlik dört performans sergiliyor ve bunların hepsi tükendi, her filmden 10 performans sergilemeleri gerekmez mi? Borda, “Bu bir senfoni orkestrası. Biz Mahler çalıyoruz. Bach çalıyoruz. Mozart çalıyoruz. Müziğin kurallarına karşı sorumluluğumuz var. Hayır, biz bir sinema değil, senfoni orkestrasıyız.” ”
Peki, tamam. Ancak Borda bile canlı orkestra filmlerinin Amerikan orkestraları için popüler ve önemli bir seçenek haline geldiğini kabul ediyor. “Toplumun dokusuna entegre olmuş yerler olmalıyız” dedi. “Ve böylece New York Filarmoni Orkestrası'nın New York Yankees veya Mets kadar popüler olmasını istiyoruz. Filmler de oraya ulaşmamıza yardımcı olabilir.”
Çellolar size suyun altında bir şeyin gizlendiğini söylüyor: New York Filarmoni Orkestrası'nın “Jaws” konseri.
Haberler
Daha fazla bilgi için:
Hikayenin yapımcılığını Gabriel Falcon üstleniyor. Editör: Joseph Frandino.
Ayrıca bakınız:
Daha
David Pogue
David Pogue, 2002'den bu yana muhabirlik yaptığı “CBS Sunday Morning”deki öyküleriyle altı kez Emmy ödülüne layık görüldü. Pogue, Haberler podcast'i “Unsung Science”a ev sahipliği yapıyor. Aynı zamanda New York Times'ın en çok satan yazarlarından biri, beş kez TED konuşmacısı oldu ve PBS'de 20 NOVA bilim programına ev sahipliği yaptı. 13 yıl boyunca her hafta New York Times'ta teknoloji köşesi yazdı ve 10 yıl boyunca da her ay Scientific American'da köşe yazısı yazdı.