Handel'in “Mesih” hikâyesi

amazing

New member
Muhtemelen Dünya üzerinde en çok duyulan, en çok söylenen ve en çok kaydedilen klasik müzik eseridir. Alman-İngiliz opera bestecisi George Frideric Handel'in “Mesih” adlı eseri.

Yazar Charles King, “İlk gösteriminin yapıldığı 1742 yılından günümüze kadar neredeyse sürekli performans sergiledi” dedi. “Kesinlikle her yerde. Ve bunu başka hiçbir ciddi müzik parçası için söyleyemezsiniz.”

Besteci George Frideric Handel (1685-1759).


Haberler



King'in yeni kitabı “Every Valley” (Çift Gün), bize Handel'in oratoryosunun yaklaşık üçte ikisinde yer alan “Mesih” ve onun “Hallelujah Korosu”nun arka planını anlatıyor. “Bu final değil!” Kral dedi. “İnsanlar, biliyorsunuz, anahtarlarını ve park onay belgelerini alarak ayrılmaya hazırlanıyorlar ve sonra 'Hayır, oturun. Bu şeyden üçüncü bir tane daha kaldı!' diyorlar.”

“Mesih” aslında Handel'in fikri değildi. Bu sözler Charles Jennens adında bir arkadaştan geldi. King, bunun gerçekten Handel ve Jennens'in “Mesih”i olarak adlandırılması gerektiğini öne sürüyor.

King, “Charles Jennens zengin bir toprak sahibiydi, ama aynı zamanda bu tür bir felaket ve umutsuzluk duygusundan da muzdaripti; artık buna kronik depresyon veya hatta bipolar bozukluk diyebiliriz” dedi. “Raflardan kitapları indirmeye ve kutsal yazılardan bazı kısımları kopyalamaya başlıyor. Aynı zamanda sanırım bir tür yaşam felsefesi üzerinde de çalışıyordu.”

Orkestra şefi ve yazar Jane Glover “Messiah”ı 100'den fazla kez yönetti (en son bu ay New York City'deki Trinity Kilisesi'nde). “Aslında bunu bir araya getirdiği için Charles Jennens'e şapkamı çıkarmayı asla ihmal etmiyorum” dedi. “'Mesih'” üç bölümden oluşuyor. İlk kısım Noel hikayesidir, bu yüzden bunu Noel'de herkes yapar. İkinci kısım çarmıha gerilme ve ardından aynı zamanda dirilmedir; ve sonra Bölüm III kefaretle ilgilidir. Yani bu üç bölümlük oratoryonun muazzam bir şekli var.”



Çift gün



1720'lerde ve 30'larda Handel'in popüler İtalyan tarzı operaları onu müzikal bir megastar yapmıştı. Ancak 50'li yaşlarında popülaritesi azalıyordu. King, Dublin'de bir dizi konser vermesi için davet edildiğinde Handel'in kariyerine yeniden başlayabileceğini düşündüğünü söyledi: “Ve böylece Charles Jennens'ten aldığı bu metinle oturup bir şeyler yapmaya karar verdi. 'Hmpf, bunlarla ne yapacağım? İtalyan opera müziğine ayarlamam gereken bir sürü İncil ayeti yanlış sırada mı var?' diye düşündüğünü hayal edebilirsiniz. Ama bunu yapıyor.”

King, kitabında nihai ürünü “tuhaf” olarak tanımlıyor. “BT öyle tuhaf” diye güldü. “Bu, Handel'in şimdiye kadar bestelediği en tuhaf şey.”

Handel üç saatlik parçayı (koro, solistler ve dokuz parçalı orkestra için) 24 günde yazdı… 260 sayfalık müzik!

New York'taki Morgan Kütüphanesi ve Müzesi'nde müzik küratörü Robin McClellan bana Handel'in orijinal notasının bir kopyasını gösterdi. “Bu yazdığı hızı gösteriyor. Çok dağınık!” McClellan güldü. “Gerçekten fikirlerini olabildiğince hızlı bir şekilde kağıda dökmekle ilgileniyordu.”

Handel “Hallelujah Korosu” için bir kez “Hallelujah” kelimesini yazdı… ve ardından bugün hala kullandığımız standart caz tekrar işaretini kullandı! King, “'Ve cetera, et cetera, et cetera'nın müzikal eşdeğerini yazıyor” dedi. “O dönemde herhangi bir şeyin tekrar gerçekleştirileceğine dair hiçbir varsayım yoktu.”

Handel'in “Mesih” oratoryosu için yazdığı metnin bir kopyası.


Haberler



“Mesih” Dublin'de ve sonunda Londra'da büyük bir hit oldu. Kaynakların yetersiz olduğu bir dönemde bir umut ve ışık hissi sunuyor gibi görünüyor.

King, “'Mesih', Aydınlanma'nın karanlık gölgelerinde doğdu. Britanya savaştaydı. O zamanlar Londra'da bebek ölüm oranı yüzde 75'ti. Dolayısıyla 'Mesih' bir tür sanat eseri. bu, etrafınızda aksini önerecek tüm bu kanıtlara sahip olduğunuzda, umudun hangi temelle, hangi olası temelle boğuştuğudur?”

Hemen hemen herkes onu sevdi – hariç Charles Jennens! King, “Handel'in ucuz bir iş yaptığından endişeliydi” dedi. “'Handel'e bir daha bu kadar suiistimal edilmek için sözlerimi asla söylemeyeceğim' diyor!”

Handel bazı değişiklikler yapmayı kabul etti ve Jennens yumuşadı. King, “Sonunda bir arkadaşına bunun 'esasen güzel bir kompozisyon' olduğunu düşündüğünü yazdı” dedi.

“Mesih” Amerikan kolonilerine 1770 yılında, buranın bir ülke olmasından altı yıl önce geldi. New York City'deki Trinity Kilisesi'nde sahnelenen konser, bu ay da aynı salonda olduğu gibi ses getirdi.

Jane Glover, New York City'deki Trinity Kilisesi'nde “Mesih” gösterisini yönetiyor.


Teslis Kilisesi



Zamanla “Mesih” çok farklı şekillerde değişti. Handel'in dokuz parçalık orkestrası yerini gürleyen müzikal güçlere bıraktı; çeşitli süslemeler uygulandı. Glover, “Bir kilisede sert sıralarda oturan insanlar burada üç buçuk saat oturmak istemezler” dedi.

Ve tüm bölümler kaldırıldı. Glover, “Bazı insanlar Noel'de Kısım I'i yapıyorlar; bu bunu yapmanın çok iyi bir yolu” dedi.

Yine de Handel ve Jennens'in başyapıtı tüm versiyonlarında neredeyse 300 yıldır aynı mesajı veriyor: Her zaman umut vardır.

King, “Bu şeyi duyan her nesil, bu müziğin kendileri için şişedeki bir mesaj olduğunu hissetti” dedi. “Bu bize bir şeyler yapan bir müzik parçası.”

Mesajı mı? “Umut olasılığına sahip olun; sorunlar çözülebilir; dünya düzelecek. Sonra bunu alın ve eyleme geçirin.”


Daha fazla bilgi için:



Hikayenin yapımcılığını Sara Kugel üstleniyor. Editör: Carol Ross.




Daha




David Pogue




David Pogue, 2002'den bu yana muhabirlik yaptığı “CBS Sunday Morning”deki öyküleriyle altı kez Emmy ödülüne layık görüldü. Pogue, Haberler podcast'i “Unsung Science”a ev sahipliği yapıyor. Aynı zamanda New York Times'ın en çok satan yazarlarından biri, beş kez TED konuşmacısı oldu ve PBS'de 20 NOVA bilim programına ev sahipliği yaptı. 13 yıl boyunca her hafta New York Times'ta teknoloji köşesi yazdı ve 10 yıl boyunca da her ay Scientific American'da köşe yazısı yazdı.